فهرست مطالب

معرفت فلسفی - سال نهم شماره 3 (پیاپی 35، بهار 1391)

فصلنامه معرفت فلسفی
سال نهم شماره 3 (پیاپی 35، بهار 1391)

  • 208 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/04/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 7
  • احمد سعیدی صفحه 11
    بر اساس بسیاری از آموزه های شریعت مقدس اسلام، حرکت جوهری انسان پس از مرگ نیز ادامه دارد. ملاصدرا نیز در پاره ای موارد چنان سخن گفته که گویی حرکت روح در عوالم غیرمادی را پذیرفته است. با این وجود، وی غالبا ترک بدن را رهایی از تحول دانسته و مرگ را پایان حرکت نفس اعلام کرده است. به هر حال، جدا از رای نهایی و عقیده شخصی ملاصدرا، از بسیاری عبارات و مبانی حکمت متعالیه می توان استفاده کرد و تصویری عقلی از تداوم حرکت نفس پس از بدن ارائه داد. مقاله حاضر، تلاشی است برای تبیین خردپسند حرکت مزبور در چارچوب مبانی حکمت صدرایی.
    کلیدواژگان: تکامل، حرکت، نفس، برزخ، حکمت متعالیه
  • محمد سربخشی، محمد فنایی اشکوری صفحه 45
    علم حضوری تنها مناط معلومیت خود برای عالم است. در مقابل، علم حصولی است که علاوه بر آن مناط معلومیت غیر نیز هست. این تعریف با حقیقت علم حضوری که امری وجودی است تناسب بیشتری دارد؛ زیرا کاشفیت اصلی ترین ویژگی هستی شناختی هر علمی است و علم حضوری چیزی جز وجود و حضور معلوم برای عالم نیست. علم چیزی جز کشف معلوم برای عالم نیست و کشف با حضور، و حضور با وحدت یا اتحاد حاصل می شود. از این رو هر جا وحدت یا اتحادی باشد، علم حضوری نیز محقق است. اقسام گوناگون وحدت موجب می شوند اقسام متعددی همچون علم به ذات، علم به صفات، علم به اعراض و حالات، علم به قوا و مراتب وجودی خود، علم به بدن و... برای علم حضوری رقم خورد.
    کلیدواژگان: علم، علم حضوری، اتصال، اتحاد، چیستی، ادراک حسی
  • قاسم کاکایی، حسن رهبر صفحه 77
    یکی از مباحث مهم در معرفت شناسی معاصر، بحث درباره قلمرو و محدوده معرفت است که پرسش هایی را از این دست برمی انگیزد: حوزه شناخت انسان تا کجاست؟ آیا انسان به حقیقت دست می یابد یا نه؟ آیا اموری هستند که خارج از محدوده شناخت انسان باشند؟ آیا انسان قادر است به همه حقایق علم یابد؟
    نویسندگان این مقاله کوشیده اند بر پایه مبانی معرفت شناختی فیلسوفان صدرایی و فیلسوفان دکارتی، به منزله دو گروه مهم و تاثیرگذار در تاریخ فلسفه و با نگاهی مقایسه ای، به تحلیل این مبحث از معرفت شناسی معاصر بپردازند و وجوه افتراق و اشتراک این دو گروه را کانون بحث و بررسی قرار دهند. محدودیت هریک از منابع معرفت را می توان از نکات اشتراک آنها برشمرد و تفاوت دیدگاه آنان درباره متعلق معرفت را می توان از برجسته ترین تفاوت های ایشان ارزیابی کرد.
    کلیدواژگان: قلمرو معرفت، محدودیت منابع معرفت، متعلق معرفت، حکمت متعالیه، فیلسوفان دکارتی
  • منصور مهدوی، حمید پارسانیا صفحه 101
    حکمت خالده به تعبیری قلب سنت است؛ تا جایی که سنت گرایان آن را به مثابه محوری ترین مولفه سنت گرایی مطرح می کنند. با این اوصاف به سراغ واکاوی و ارزیابی این مولفه تعیین کننده در گفتمان سنت گرایی رفته ایم. در این مجال بررسی پیشینه و ابعاد مابعدالطبیعی، انسان شناسی و اخلاقی آن را در کلام بزرگان سنت گرایی مدنظر قرار داده ایم. بررسی شاخصه ها و راه وصول به حکمت خالده از دیدگاه سنت گرایی اموری بودند که نمی توانستیم از آنها چشم بپوشیم. آن گاه در مقام وارسی نخست به محک عقل، روش و مبانی آن را کاویده ایم و سپس حکمت خالده را به گونه ویژه مورد مداقه قرار داده، نیز در مقام مقایسه، آن را با حکمت حقه سهروردی سنجیده ایم و نقاط تمایز آنها را نشان داده ایم.
    کلیدواژگان: حکمت خالده، عقل شهودی، مابعدالطبیعه، انسان شناسی، حکمت حقه
  • فاطمه اصغری، طاهره کمالی زاده صفحه 125
    حکمای مسلمان در سلوک معرفتی خود، همواره به دنبال حقایقی بوده اند که هرگونه شک و شبهه ای از آن زدوده شده باشد. در این مسیر، سرچشمه وحیانی کلام الهی و کلام اولیای الهی راه گشا و مددرسان ایشان است. در این میان شیخ شهاب الدین سهروردی نخستین حکیم مسلمان است که با استشهاد و استناد به آیات و روایات، دیدگاه های خود را در مسیر نیل به حقیقت اعلا قرار داده است.
    در این مقاله دیدگاه ویژه هرمنوتیکی سهروردی، که در حکمت اسلامی با عنوان تاویل از آن یاد می شود، مورد تحلیل قرار گرفته است. سهروردی با اتکا به نظریه خیال در حوزه معرفت شناسی و جهان شناسی خود، فرایند تاویل را برای درک و شهود حقایق باطنی ضروری می داند و با ذومراتب دانستن این فرایند مشکل نظریه تاویل به رای را با واحد بودن حقیقت، دفع می کند.
    کلیدواژگان: سهروردی، روایت، تاویل، خیال، مشاهده
  • رضا ماحوزی صفحه 151
    کانت در نقد قوه حکم، ایده آل زیبایی را «نمایش یک ایده عقلی در یک موجود منفرد» تعریف کرده است. وی که ایده آل زیبایی را صرفا به انسان محدود کرده است، در نمایش چنین ایده آلی، هم به ایده ها و غایات عقل عملی (اخلاق) و هم به نحو بیشتر به محصول فرهنگ انضباط که نتیجه استفاده انسان از «غایتمندی عینی» در طبیعت است توجه دارد. اما آیا چنین ملاحظه ای نافی دعاوی کانت در معرفی حکم ذوقی و دقایق حصول آن است؟ این نوشتار درصدد است پس از تشریح مفهوم ایده آل زیبایی و فرهنگ انضباط، نشان دهد هرچند ایده آل زیبایی اساسا بر مبنای ضابطه غایتمندی ذهنی حاصل نیامده و بنابراین نباید زیبا خوانده شود، یا دست کم یک زیبایی محض نیست، به دلیل نسبتی که با ایده متعارف زیبایی دارد می تواند به منزله امر زیبا، در ملاحظات زیباشناختی کانون توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ایده آل زیبایی، نمایش، فرهنگ انضباط، غایتمندی ذهنی، غایتمندی عینی، زیبایی محض، ایده متعارف زیبایی
  • محسن رضوانی صفحه 173
    مقاله حاضر نخستین نوشتاری است که به بررسی نظریه ریچارد والزر درباره فلسفه سیاسی اسلامی می پردازد. دغدغه اصلی والزر، فهم و تفسیر رابطه میان فلسفه سیاسی اسلامی با فلسفه سیاسی یونانی است. بنابر رهیافت والزر، همه مباحثی که فیلسوفان سیاسی اسلامی (یا به تعبیر وی فیلسوفان سیاسی عرب) تبیین کرده اند، برگرفته از مطالب فیلسوفان سیاسی یونانی است. حتی در صورت عدم یافتن منبع آن مباحث، می توان فرض کرد که منبع اصلی یونانی، مفقود شده است. این نوع نگاه به فلسفه سیاسی اسلامی، متاثر از همان دیدگاه نادقیق است که فلسفه اسلامی را تقلیدی می بیند و اساسا برای مسلمانان به لحاظ معرفتی، توانایی پرداختن به فلسفه و فلسفه سیاسی قایل نیست. بنابراین «منبع یابی یونانی»، «عدم تمایز فلسفه اسلامی و فلسفه عربی»، «ارسطوگرایی، افلاطون گرایی و نوافلاطون گرایی» و «تاثیرپذیری از آموزه های یهودی و مسیحی»، عناوین برخی از مباحث والزرند که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.
    کلیدواژگان: فلسفه اسلامی، فلسفه یونانی، فلسفه سیاسی اسلامی، فلسفه سیاسی یونانی، افلاطون، ارسطو، فارابی، ابن سینا، ابن خلدون، ریچارد والزر
  • صفحه 192
|
  • Ahmad Saidi Page 11
    According to many Islamic teachings, human substantial motion continues after death too. Mulla Sadra also speaks in some occasions in a way that seems to have accepted human soul’s motion in immaterial worlds. However, very often he considers the separation of the soul and body as a point of freedom from change, and takes death as being the final point of human evolution.The author argues in this article that, apart from Mulla Sadra’s personal idea, one may employ many propositions and principles of transcendent philosophy to suggest a rational theory of perpetual movement of human soul even after one’s death.
    Keywords: Evolution, Movement, Soul, Nafs, Intermediary World, Transcendent Philosophy
  • Muhammad Sarbakhshi, Muhammad Fanā, 'I Eshkevari Page 45
    The authors of this article suggest their own definition of knowledge by presence as the kind of knowledge that only reveals itself to the knower, vis-à-vis knowledge by representation that reveals something else too. They believe that this definition is more suitable to the reality of knowledge by presence as an existential entity, because revealing is the most ontologically essential trait of any knowledge, and knowledge by presence is nothing other than being, and presence, of the known for the knower. Knowledge in nothing other than the disclosure of the known for the knower, and disclosure becomes possible by presence and presence by unity or identification. Therefore, whenever there is unity or identification, there will be knowledge by presence too. Different types of unity bring about different kinds of knowledge by presence such as knowledge of the self, of the attributes, of the accidents and affections, of the faculties and existential stages, of the body, etc.
    Keywords: Knowledge, Knowledge by Presence, Connection, Unity, Identification, Whatness, Sensory Perception
  • Qāsem Kākāei, Hassan Rahbar Page 77
    The scope and limits of human knowledge are important issues with which contemporary theory of knowledge deals. They raise such questions as: what is the realm of human knowledge? Is the human being capable of attaining the truth? And are there facts outside the reach of human knowledge?The authors try to analyze such issues on the basis of epistemological foundations provided by two groups of influential philosophers in the West and in the Islamic World, namely, Sadraian philosophers on the one hand, and Cartesians on the other. These views are compared and their commonalities as well as differences are reviewed. Admitting some limits for each source of knowledge is one of their commonalities, while their different views about the object of knowledge can be considered as major points of divergence.
    Keywords: Scope of Knowledge, Limit of Source of Knowledge, Object of Knowledge, Transcendent Philosophy, Cartesian Philosophers
  • MansŪ, R. Mahdavi, HamĪ, D. Pā, Rsā, Nia Page 101
    Perennial philosophy (philosophia perennis) is somehow the heart of tradition, to the extent that traditionalists consider it to be the most central component of traditionalism. This article wants to review its content and critic it in the light of Mulla Sadra’s philosophy. To do so, the authors study its history, and its metaphysical, anthropological, and ethical dimensions, as well as its criteria and the method for attaining such philosophy in the works of some prominent traditionalists.For the purpose of critique, they assess the methodology and foundations of traditionalism, and juxtapose them with Suhravardi’s “True Wisdom”, and try to show their essential differences.
    Keywords: Perennial Philosophy, Philosophia Perennis, Suhravardi, True Wisdom, Intuitional Reason, Metaphysics, Anthropology
  • Fātemeh Asghari, Tāhereh Kamālizādeh Page 125
    Shaykh Shahab-al-din Suhravardi is the first Muslim philosopher to look into the Qur’an and hadith for evidences for his philosophical theories. In this way, he tries to find the most reliable knowledge of the ultimate truth.In this article, the authors analyze Suhravardi’s viewpoint on hermeneutics (ta’wil) of religious texts. They argue that based on his theory of imagination in the domains of epistemology and ontology, Suhravardi finds it necessary to go through a process of ta’vil in order to attain and observe esoteric truths. He considers such a process to be multi-leveled and hierarchical, and by such understanding he solves the problem of the contradiction between the oneness of truth and the plurality of ta’vils which rely on one’s pre-understandings.
    Keywords: Suhravardi, Hadith, Tavil, Hermeneutics, Imagination, Observation
  • RiḌā MāḤŪzi Page 151
    In his Critique of Judgment, Kant defines ideal beauty as “expressing a rational idea in one entity”. He confines ideal beauty to the human being, and in such expression, pays attention to the ideas and ends of practical reason (morality), and more than that, he focuses on the product of the culture of discipline which is the result of human use of “objective purposiveness” in nature. The question is whether such a consideration contradicts Kant’s claims about judgment of taste and its subtleties. The author in this article, after describing the concepts of ideal of beauty and culture of discipline in Kant, tries to show that although the ideal of beauty is not produces on the basis of subjective teleology, and therefore, should not be called beautiful, or at least is not a pure beauty, it has a relation to the common idea of beauty, and hence can be considered beautiful and an object for aesthetic studies.
    Keywords: Ideal Beauty, Expression, Culture of Discipline, Subjective Purposiveness, Objective Purposiveness, Pure Beauty, Idea of Common Beauty
  • Mohsen Rezvā, Ni Page 173
    This article, as the first of its type to be written on this subject, tries to scrutinize Walzer’s idea about the political philosophy of Islam. Walzer’s preoccupation is to find out the relation between the political philosophy of Islam and that of the Greek philosophers. According to him, all of the ideas in the former (which he calls “Arab political philosophy”) come from the Greeks. He even supposes lost Greek sources for ideas in the Islamic political philosophy which are not found in the works of the Greek philosophers. The author argues that such an approach to Islamic political philosophy stems from the inaccurate hypothesis that Islamic philosophy is not but a copy of Greek philosophy, and does not believe in the ability of Muslim scholars to produce any philosophy at all. This article takes such issues of Walzer as “Greek Source-seeking”, “not distinguishing between Islamic and Arabic philosophy”, “Aristotelianism, Platonism, and Neo-Platonism”, and “being influenced by Jewish and Christian teachings” to reflect on and criticize.
    Keywords: Islamic Philosophy, Greek Philosophy, Islamic Political Philosophy, Greek Political Philosophy, Plato, Aristotle, Farabi, Ibn Sina, Ibn Khaldun, Richard Walzer